Nieuw
Babylon in Den Haag
De afgelopen decennia hebben vele architecten, stedenbouwers,
kunstenaars en striptekenaars hun dromen van toekomstige steden vormgegeven.
Soms krijgen deze dromen megalomane trekken. Zo ontvouwen de Japanse metabolisten
hun meer dan ambitieuze plannen voor de herbouw en de tegelijkertijd enorme
uitbreiding van Tokyo. Befaamde architecten als Kenzo Tango schrikken er
dan niet voor terug om een grote stadsuitbreiding in de Baai van Tokyo
te tekenen. Tango presenteert zijn ontwerp in 1961 zelfs op de nationale
televisie. In dezelfde tijd werkt de Nederlandse kunstenaar Constant aan
zijn Nieuw Babylon project, dat hier met een reeks afbeeldingen is geïnterpreteerd
en vervolgens bekritiseerd en vertaald naar tekeningen van een stripverhaal.
Onwennig
betraden de nieuwe inwoners van Den Haag het reusachtige plein. Volgens
hun ontwerper zouden ze zich vrij voelen en onbekommerd gaan en staan
waar ze maar wilden. Ze zouden spelende mensen (homo ludens) moeten
zijn. Maar nu dwalen ze in de schaduw van megastructuren vertwijfeld
door stedelijke ruimten. In wat voor stad waren ze in vredesnaam
terecht gekomen?
Ze
konden hun ogen niet geloven, want de reusachtige bouwwerken overschaduwden
niet alleen de oude Schilderswijk, maar ook aangrenzende buurten
als Transvaal. Verderop bleken belangrijke wegen als de Utrechtsebaan
nu geheel verstopt onder bebouwing met extreme dichtheid. En aan
de zeekant was van de badplaats Scheveningen niet veel meer overgebleven.
De megastructuren hadden de stad Den Haag geheel overwoekert.
Er
kwam geen einde aan. Dichterbij leken de bouwwerken nog groter. Ongenaakbare
architectuur was in de stad doorgedrongen. Entrees waren
moeilijk te vinden. Maar het ergste moest nog komen, want uitwegen
bleken onvindbaar. Langzaam kwamen verhalen door over stedelijk gebied
in de omliggende regio en de rest van het land waar de megastructuren
op vergelijkbare wijze waren ontworpen en uitgerold.
Bron:
RVDB
Urban Planning (Amsterdam, augustus 2021).
Type:
Duistere steden.
Copyright:
Rob van der Bijl / Favas.net (Amsterdam, 2021).
De hier
getoonde afbeeldingen (inclusief teksten) zijn vervaardigd op basis
van eigen foto’s en (aan)tekeningen van materiaal op tentoonstellingen
over het werk van Constant in Amstelveen (juli 2016) en Den Haag (augustus
2016). Ze maken deel uit van het manga-project ‘Tokyo ‘Scape’ en
de bijbehorende manga ‘Tokyo Dreams. The story of megalomaniac
megastructures’. Inmiddels zijn het project en de manga vergevorderd,
met onder meer tentoonstellingen in Rotterdam en Amsterdam.
Download de brochure (Tokyo ‘Scape
2020): https://rvdb.favas.net/tokyoscape/TokyoScapeBrochure.pdf
De proloog
van het manga-verhaal is in 2020 op de site van Blauwe Kamer gepubliceerd
- zie de
uitgebreide versie van Op dat moment, in Parijs .....
Zie ook de projectwebsite https://rvdb.favas.net/tokyoscape/ |