Tokyo gedetailleerd gruwelijk

In De Amerikaanse steden van Batman en Superman staan werkelijk in de schaduw van het toekomstige Tokyo zoals dat opdoemt in de strip, of exacter in de 'manga', AKIRA van de Japanse tekenaar en 'anime'-artiest Katsuhiro Otomo.

De strip en de tekenfilm AKIRA geven een buitengewoon gedetailleerd beeld van 'Neo-Tokyo', een gruwelijk beeld: een beeld van technocratie en geweld in ultima forma. De Japanse stad is tegelijk hoofdrolspeler en decor in een drama dat zich afspeelt in de 21ste eeuw, waarin de beschaving in verval is geraakt en afstevent op een ineenstorting. Biker Gangs storen zich hieraan in het geheel niet; ze leven vandaag en maken zich totaal geen zorgen om de toekomst van hun stad en samenleving. Vaag doet hun Tokyo denken aan het Gotham City van Batman, maar het stedelijk decor en zijn details zijn gruwelijker, realistischer en vooral nauwkeuriger. Gotham is overduidelijk een karikatuur van Chicago, Neo-Tokyo is vooral Tokyo, of een willekeurig andere metropool in Japan.

Aan het eind van de jaren tachtig wordt in Tokyo een experiment uitgevoerd - AKIRA - dat tot doel heeft om de 'kracht van de menselijke geest' te bevrijden. Dit experiment ontaardt echter in een catastrofe. Tokyo wordt vernietigd in de Derde Wereldoorlog die onvermijdelijk hierop volgt.
Jaren later, in 2019, raakt Tetsuo, een van de leden van een motorbende, in problemen als hij in de straten van het Neo-Tokyo verwikkeld raakt in een tweede poging van wetenschappers en militairen om het AKIRA-project uit te voeren. Daarmee start een nieuw episode die uiteindelijk leidt tot een herhaling van de eerste catastrofe: Neo-Tokyo wordt net als het oude Tokyo weggevaagd door een kracht die de atoombom van Hiroshima ruim overtreft.

Binnen het overweldigende verhaal leren we Neo-Tokyo, maar dus juist ook de huidige Japanse metropool kennen: een mix van houten oorspronkelijke woningbouw in hoge dichtheid op ogenschijnlijk willekeurige wijze afgewisseld door ultra 'moderne' hoogbouw in mogelijk nog hogere dichtheid. In het houten huis speelt het Japanse gezinsleven, dat echter wreed wordt verstoort door de nietsontziende maatschappelijke werkelijkheid. Als Michiko gemaand wordt om op tijd op te staan om naar school naar te gaan, wordt (Neo-)Tokyo reeds vernietigd. "Oh...No!!" "Holy shit!"

Bron:
Otomo Katsuhiro, Akira, Volume 1, No.16. Mash.Room Co., Ltd. 1989

Type:
Duistere steden.

Copyright:
Otomo Katsuhiro / Mash.Room Co., Ltd. 1989.

Deze tweede aflevering over AKIRA verscheen eerder in de gedrukte versie van Blauwe Kamer (oktober 1998). Zie ook de eerdere aflevering ‘Neo Tokyo van Akira’ (2009).

Brochure ...

Katsuhiro met zijn Akira heeft ons ook geïnspireerd om het Tokyo 'Scape project van de grond te tillen. Vanaf 2005 wordt hieraan gewerkt. Locaties in Tokyo zijn en worden onderzocht en gevisualiseerd op Manga-achtige wijze. Kijk hier verder: https://rvdb.favas.net/tokyoscape/TokyoScapeBrochure.pdf