Caïro
benauwend en corrupt
Milan Hulsing heeft een benauwend druk Caïro
getekend. Hier werkt ambtenaar Salem aan zijn plan om binnen de Egyptische
bureaucratie een complete stad te verzinnen. Een niet al te grote stad
weliswaar (van fictieve klei), maar volgens Salem groot genoeg om op te
tuigen met een uitgebreid politieapparaat, waaraan veel loon moet worden
uitbetaald. Maar omdat deze politiemacht alleen op papier bestaat, verdwijnt
al het besteedde geld in de zak van Salem zelf. Een briljant plan zo lijkt
het, dat slechts denkbaar en reëel wordt in de chaotische en corrupte
context van Caïro, waarin de repressieve staat met zijn alom aanwezige
politiemacht het dagelijks leven van de stedelingen controleert.
Het
loopt slecht af met Salem, want uiteindelijk nagezeten door zijn eigen
fictieve politie. Nog maar een jaar daarvoor was hij in Caïro
zo voortvarend met zijn corrupte planningswerk aan de slag gegaan.
De stedelijke omgeving leek toen vertrouwd. De Mohammed Ali Moskee
torende als vanouds boven het panorama van de metropool uit. Maar
in het vet geschilderde perspectief van auteur Hulsing is het metropolitane
landschap wel heel erg verdicht. De minaretten verdringen zich aan
de horizon, terwijl hoogbouw en historisch bebouwing nog veel meer
op elkaar gepakt lijken dan in de toch al zo drukke en volle werkelijkheid
van Caïro.
Salem
haast zich door de straten van Caïro. In beslag genomen door
zijn plannenmakerij probeert hij te ontsnappen aan de stedelijke
menigte. “Allemachtig!” Hij besluit om een paar blokken
om te lopen. Intussen wringt het verkeer zich door de overvolle straat.
In Hulsings
persoonlijke landschap van Caïro baant Salem zich zijn wegen.
In de afgeladen stadsbus heeft hij het Spaans benauwd en prijst zich
gelukkig wanneer hij uit het openbaar vervoer weet te ontsnappen.
Niet veel later zien we hem vanuit een kikvorsperspectief ferm doorstappen. “Over
een jaar kan ik rentenieren.” Tenminste, dat denkt hij.
Bron:
Milan Hulsing, Stad van klei. Castricum, Oog & Blik, De Bezige
Bij, 2011.
Type:
Persoonlijke landschappen.
Copyright:
Milan Hulsing, 2011.
Milan
Hulsing heeft ons persoonlijk de hier getoonde prenten toegezonden
met toestemming om ze in de reeks Op dat moment, in Parijs te gebruiken.
Waarvoor onze dank. Hierboven hebben we daarom ruimte beschikbaar
gesteld voor zijn favoriete plaatje uit Stad van Klei.
|