Jack
the Ripper’s Londen From Hell vertegenwoordigt in onze stripreeks zondermeer een hoogtepunt. Het wordt door velen beschouwd als de beste graphic novel ooit. De prenten uit From Hell laten zien hoe virtuoos tekenaar Eddie Campbell het Londen uit de tijd van Jack the Ripper verbeeldt. Bijvoorbeeld het beeld dat Campbell oproept van Cleveland Street in het Londen van 1888. Het tafereel markeert een van de locaties die Jack the Ripper bezoekt op zijn moorddadige rondgang in het Victoriaanse Londen. Campbell tekent op schetsmatige wijze, maar dat doet hij tegelijkertijd met heel strakke uithalen. Zijn lijntjes tezamen leveren een nauwkeurig beeld op van stad en architectuur. From Hell vormt naast een verhaal over een seriemoordenaar van prostituees, vooral een geografie van Londen. In deze geografie wordt de stad en zijn architectuur nauwkeurig gevisualiseerd en ten slotte in het verhaal verbonden aan het occulte perspectief van de moordenaar William Gull (alias Jack the Ripper). Op de plattegrond van Londen markeert Gull de locaties van zijn moorden die wanneer door lijnen met elkaar verbonden een stervormige, visuele code vormen. Moordenaar William Gull laat zich door Londen rijden. Langs al die bekende plaatsen, zoals Kings Cross. In zijn toer door de straten van Londen verwijst hij naar de geschiedenis van deze plaatsen. De namen van bepaalde wegen en gebouwen krijgen zo in het verhaal een duistere betekenis toegedicht. “I shall attempt an explanation while we ride. Left at Gray’s Inn Road, incidentally. … Myths are the key to our Right Brain; the World of Gods, that, like Atlantis, sank beneath the waters of the Age of Reason.” Bron: Type: Copyright: We
zijn trots om hier het meesterwerk van Alan Moore en Eddie Campbell
te kunnen bespreken. Moore is uiteraard bekend als de auteur van ‘Watchmen’ (1986;
met tekenaar Dave Gibbons) en ‘V for Vendetta’ (1988;
met tekenaar David Lloyd). Eddie Campbell bewonderen we met name
voor zijn semi-autobiografische ‘The Complete Alec’ (1990). |