Duister
New York
In
New York City van 2026 vliegt Nike Hatzfeld per taxi Manhattan binnen.
Een journaliste ondervraagt Nike over zijn fenomenale geheugen, dat
hem in staat stelt zelfs de eerste dagen van zijn leven als baby-wees
te herinneren, 33 jaar geleden in het door oorlog verscheurde Serajevo
waar hij als vondeling door een onbekende vinder met zijn voornaam
is opgezadeld. Vanuit de taxi zouden ze de Brooklyn Bridge en de Manhattan
Bridge kunnen zien liggen. Even later duikt hun gele taxi over Battery
Park. Nike herinnert zich nog dikke zwarte vliegen en vochtige zomerlucht
toe hij 18 dagen oud was, wanneer hij met zichzelf afspreekt om de
nog jongere Amir en Leyla die naast hem liggen voor altijd te beschermen. “En
zelfs die belofte herinnert u zich?” vraagt de journaliste naast
hem in de vliegende taxi over Manhattan. “Ik zweer het …”,
antwoordt Nike, die destijds in Serajevo naast het dode lichaam gevonden
is van een soldaat die schoenen van het merk Nike droeg, vandaar zijn
naam. “Dat zeggen ze ja …”.
De
uit het voormalige Joegoslavië afkomstige striptekenaar
Enki Bilal schetst een duistere toekomst, waarin steden als New
York worden geteisterd door vreemde bureaucratieën, terreur
en obscure pleiters voor een nieuwe wereldorde. Nike heeft een
afspraak in de Water Shop Building, waarschijnlijk ergens in
de buurt van het Stadshuis op Lower Manhattan. Nike vertrouwt
de zaak daar niet. Terecht, want even later wordt hij onverwachts
beschoten, raakt zwaar gewond en wordt later officieel dood verklaard.
Toch
gaat Nike’s verhaal verder in het decor van het donkere
en huiveringwekkende Manhattan uit 2026. Het stadsbeeld wordt
beheerst door oud en nieuw. De vorm van de taxi’s herinnert
nog aan het New York van de vorige eeuw, maar ze kunnen vliegen.
Dat oude New York is nog herkenbaar, maar kennelijk is de stad
overwoekerd door nieuwe technologieën en levensvormen.
De Chrysler Building is waarschijnlijk in brand gestoken, maar
ondanks
de ontbrekende top nog wel herkenbaar.
Deze strip van Bilal is meer geschilderd dan getekend. Bilal gebruikt
zijn acrylschilderingen om New York en zijn personages in duistere
steden te plaatsen, waarin soms fel rood of een andere opvallende
kleur bewegingen en schokeffecten visualiseren. De avonturen
van Nike gaan nog heel lang door en zullen hem ver van New York
naar vele andere steden leiden. Zal hij Amir en Leyla weten te
vinden? Wordt vervolgd …
Bron:
Enki Bilal, De slaap van het monster. Oog & Blik, 1998.
Type:
Duistere steden.
Copyright:
Enki Bilal / Oog & Blik.
|