Harlem
als de achterkant van New York
Waar
de meeste tekenaars New York associëren met het Manhattan
van de wolkenkrabbers, daar richt Robert Crumb zijn aandacht op een
niet-toeristisch deel van de stad: de wijk Harlem. Anders dan Brooklyn
of Queens is Harlem onderdeel van Manhattans stedenbouwkundige structuur.
Het rechthoekig stratenpatroon daarvan loopt naadloos door in dat
van Harlem, dat pal ten noorden van Central Park begint. De grote,
van zuid naar noord en van downtown naar uptown lopende avenues ontsluiten
ook Harlem. Haaks daarop liggen de straten met hoge nummers. Harlem
begint bij 110th street, het centrum ervan ligt bij 125th, beter
bekend als Martin Luther King Jr. Boulevard. De Lenox Avenue, inmiddels
omgedoopt tot Malcolm X Boulevard, vormt een belangrijke stedelijke
as vanaf Central Park in noordelijke richting.
De naamswijziging van deze twee straten rechtvaardigt als het ware
Crumbs perspectief op New York. Harlem is een onderdeel van New York,
maar belangrijk genoeg om een eigen rol te kunnen spelen. De bewoners
hebben de twee straten een andere naam gegeven om die rol te benadrukken.
Dat interesseert Crumb. Hij kijkt niet naar de bekende voorkant, het
Financial District met de toen nog bestaande twee torens van het World
Trade Center, maar naar de minstens zo belangrijke achterkant: Harlem,
de uitbreiding van Manhattan uit het begin van de vorige eeuw.
Het
bekende New York is slechts zichtbaar als een donker silhouet van hoogbouw
aan de rand van Central Park. In het universum van Crumb is Harlem niet
echt een plek voor blanke New Yorkers. Ooit was Harlem bedoeld als nieuwe
stadswijk voor de betere middenklasse. Maar het liep anders toen de grote
trek uit het zuiden op gang kwam. Zwarte nieuwkomers namen rap bezit
van de nieuwbouwwijk. De tegenstelling Harlem-New York wordt versterkt
door de bevolking van Harlem te representeren als louter zwart, soms
zelfs als een zwarte mierenkolonie die langs de sombere gevels schuift.
Dit
grafische en romantische beeld is gebaseerd op de situatie eind
jaren zestig van de vorige eeuw. Inmiddels is er veel veranderd.
In het oostelijk deel , ‘Spanish Harlem’, is de Latino-bevolking
nadrukkelijk aanwezig. Richting Morningside Heights zijn delen
opgewaardeerd; de arme inwoners zijn verdwenen en rijkere New
Yorkers zijn in de nieuwe en vernieuwde woningen getrokken. In
het centrale deel van Harlem is grootscheeps stadsvernieuwing
gepleegd.
Maar Crumb visualiseert nog de tegenstelling tussen het witte New
York en het zwarte Harlem, met name ook in stedelijke details.
Het Morningside Park bijvoorbeeld vormt lokaal een grens tussen
het hoger gelegen en nieuwere westelijk deel van Harlem en het
lage deel, het ‘echte’ Harlem. In het lage deel liggen
nog steeds de sombere woongebouwen, die Crumb karikaturaal tekent
als monotone kazernes in extreme dichtheid. De bleke gevels met
de honderden gelijkvormige raampjes zijn vanuit Morningside Park
door de bomen zichtbaar. De tientallen agenten in het park vormen
hilarische en tevens beklemmende figuranten. De kleine neger uit
Harlem kan niet anders dan het park mijden.
Bron:
Robert Crumb, Harlem. Paris, Cornélius, janvier
1993.
Type:
Persoonlijke landschappen
Copyright:
Robert Crumb
|